Handige software voor beginnende ondernemers

      Geen reacties op Handige software voor beginnende ondernemers

Het is belangrijk voor een startende ondernemer dat hij over een goede personal computer beschikt. Op deze computer moet de meest handige software kunnen draaien die essentieel is voor een startende ondernemer. Software moet gebruiksvriendelijk, efficiënt en kostenbesparend zijn.
Een handig softwarepakket voor een ondernemer moet hem helpen om de productiviteit op kantoor, de verwerking van e-mail en communicatie, en de boekhouding te verbeteren.
Naast de gewone software zijn er momenteel ook heel wat web-based applicaties beschikbaar.
De vraag van een ondernemer zal dus zijn: “Moet ik gaan voor de klassieke software op mijn personal computer, of kies ik voor web-based applicaties?”
Met de steeds betere werking van het internet en het mobiel werken, zijn de mogelijkheden van handige software online ook aanzienlijk uitgebreid. Met software die op je personal computer geïnstalleerd is, heb je de neiging te denken dat het functioneler is dan de web-based tool, omdat het gebruik en de opslag gemakkelijker lijkt. Het voordeel van web-based software is dat het meestal goedkoper is en overal waar internet is gebruikt kan worden. Met de groei van “software as a service”(saas) kan allerlei software ontwikkeld worden die de productiviteit verhoogt en de relaties met klanten -customer relationschip management (CRM) — kan verbeteren.

Goede boekhoudingssoftware

Een startende ondernemer zal er ook rekening moeten mee houden dat er naast de productie, ook werk zal moeten gemaakt worden van de boekhouding. Een startende ondernemer zal dus best ook over boekhoudingssoftware beschikken. Goede boekhoudsoftware maakt het niet alleen mogelijk om gemakkelijk te facturen en in te boeken, het is ook perfect mogelijk om de omzet, de kosten en opbrengsten te evalueren.

Office software?

De meeste bedrijven maken gebruik van Microsoft Office met de gekende tools als Word, Excel en PowerPoint. Voor een startende ondernemer zijn andere Officepakketten het overwegen waard. OpenOffice.org en Sun’s StarOffice zijn compatibel met de toepassingen van Microsoft en zijn gratis of in ieder geval goedkoper.

Communicatie en samenwerking

Samenwerking is een andere vorm van productiviteit op kantoor en kan werknemers helpen om in team te werken door het delen van informatie bv. door de werken met Google Drive. Met deze tool kunnen online spreadsheets, formulieren… gemaakt worden die kunnen gedeeld en bewerkt worden door collega’s.

Als beginnende ondernemer is het belangrijk de pc niet te overladen met software die niet direct gebruikt wordt. De mogelijkheid om klanten rechtstreeks te laten communiceren via online chat of videoconferentie is misschien niet direct noodzakelijk.
Een overvloed aan software op jouw computer kan voor een ondernemer extra belastend zijn, omdat het de kosten en de complexiteit van het systeem doet stijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *