ICT

Systeembeheer uitbesteden of zelf doen?

Home  >>  ict  >>  Systeembeheer uitbesteden of zelf doen?

Wanneer je onderneming groeit heb je ook te maken met een groeiende ICT afdeling. Je hebt te maken met servers, laptops, printers, telefoons en desktops. Ben je zelf handig met dit soort systemen? Dan kun je het beheer hiervan waarschijnlijk gemakkelijk in huis houden, maar weet je eigenlijk niet zo heel veel van deze producten af? Dan is het misschien weer slim om te gaan kijken of je het systeembeheer uit kunt besteden.

Wat valt er onder systeembeheer?

Ieder bedrijf werkt met andere systemen, het ene bedrijf heeft misschien veel meer apparaten die onder systeembeheer vallen dan het andere bedrijf. Ieder bedrijf werkt met een netwerk, alles wat hiermee verbonden is en wat onderhouden moet worden valt onder systeembeheer. Voorbeelden hiervan zijn; routers, firewalls, servers, computers, printers, telefoon- en internetverbindingen.
Systeembeheerders zorgen ervoor dat deze apparatuur correct werkt, bij problemen kan de dienstverlener ingeschakeld worden. Voor de juiste dienstverlening moet je op zoek gaan naar een aanbieder van ICT diensten.

De voordelen van systeembeheer in huis houden

  • Bij storingen kun je direct reageren, je hoeft niet te wachten tot je systeembeheerder tijd heeft.
  • Je leert veel over ICT, dit kan van pas komen wanneer je echt gaat groeien als bedrijf zijnde en dan een ICT medewerker in dienst wilt nemen.
  • Je bent niet afhankelijk van derden en je bespaart een hoop kosten voor de service van de dienstverlener.

De voordelen van het uitbesteden van het systeembeheer

  • Je hebt meer tijd voor je core-business
  • Ook complexe problemen zijn zo opgelost door een professional
  • Je personeel kan bij problemen altijd de dienstverlener bellen, ook wanneer je zelf op vakantie bent

Deels uitbesteden

Je kunt ook een deel uitbesteden en de rest zelf doen. Zo kun je ervoor kiezen om met een externe server te werken, gaat er dan iets mis? Dan kan de systeembeheerder te hulp schieten wanneer er problemen zijn. De dienstverlener kan dan inloggen op jouw systeem en zo het probleem oplossen.


Comments are closed.